Hopp til innhold

Sykkelferie: Dag 4

Fredagen startet bra. Jeg syklet videre innover Sjodalen i ganske fint vær. Jeg passerte en del gamle fjellgårder som lå langs veien. De fleste hadde gress på taket og var laftet. Dette var nok den flotteste strekingen på sykkelturen.

Sjodalen

Litt lenger oppe syklet jeg forbi startpunktet for den populære turen over Besseggen. Jeg hadde god utsikt til Knutshøe (1517 moh), og kunne skimte Besseggen under skyene i bakgrunnen.

Knutshøe, Besseggen i bakgrunnen

Det skulle bli snø langs veien før jeg var på turens høyeste punkt. Etter mer sykling kom jeg opp til Valdresflya (1389 moh). Her lå snøen tykt, og jeg kunne tatt meg en skitur hvis jeg hadde hatt ski. Det hadde jeg ikke, men det ble en liten tur over snøen til en stein for å spise lunsj. Sola tittet også fram. Etter en liten times tid var jeg blitt både mett og solbrent. Turen fortsatte nedover. Og nedover. Etter 500 høydemeter nedover stoppet jeg på Beitostølen for å kjøpe ny gassflaske til gassbrenneren og mat. Deretter syklet jeg mer nedover og endte opp på Fagernes, hvor jeg slo leir.

Valdresflya

Nå lå jeg 50 km etter den opprinnelige planen, og måtte vurdere om jeg ville rekke hjem til jobbstart i Egersund på fire dager. Jeg regnet ut at for å rekke det måtte jeg sykle minst 125 km på hver av de fire kommende dagene. Det ville dessuten bli ganske mye opp-og-ned-sykling på veien videre. Jeg konkluderte med at jeg sannsynligvis ikke ville rekke det. Planen ble endret til å sykle østover mot jernbanen og ta denne hjem til Egersund.